O biznesie jako sposobie na realizację marzeń rozmawiamy z Moniką Knap, Prezes Zarządu firmy KNAP Consultants, a także Prezes Fundacji Business Boutique.

 

Od jakiegoś czasu jest pani kojarzona nie tylko z pani firmą, KNAP Consultants, ale także z działalnością społeczną…
Śmieję się, że mam właściwie czworo dzieci. Poza dwójką dzieci, z których jedno ma jedenaście, a drugie osiem lat, jest jeszcze KNAP Consultants – chronologicznie pierwsze moje „dziecko”. A ostatnio doszła do tego również Fundacja Business Boutique.
KNAP Consultants założyłam, żeby zrealizować jedno z moich marzeń, wykorzystać moje zainteresowania i doświadczenia w obrębie zarządzania zasobami ludzkimi, wiedzę, którą zdobyłam na studiach na Wydziale Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: zarządzanie potencjałem społecznym) oraz przedsiębiorcze umiejętności, które zauważałam u siebie od zawsze. Na decyzję o założeniu firmy złożył się również fakt, że lubię sama decydować o tym, co robię, i sama zarządzać tym, co mam do wykonania, przy tym jestem bardzo dobrze zorganizowana. Oczywiście pewnych umiejętności i doświadczeń nie da się nabyć całkiem samodzielnie, dlatego pierwszą pracę zawodową zaczynałam w korporacji w jednym z międzynarodowych banków w departamencie Corporate Banking, w którym poznałam zasady nawiązywania biznesowych relacji i kontaktów z klientem korporacyjnym. Poznałam też bardzo inspirujących ludzi, których postawy i ścieżki karier były dla mnie ciekawym wzorem. Do takich osób należał na pewno prezes tego banku, pan Joseph Wancer.
A wracając do KNAP Consultants – w związku z jej dynamicznym rozwojem wspólnie z moim mężem, Michałem Knapem, zdecydowaliśmy, że firmę będziemy prowadzić razem. Zwłaszcza, że doświadczenia mojego męża w zarządzaniu zespołami oraz praca w Luksemburgu przy rozwijaniu struktur private banking okazały się bardzo cenne dla naszych klientów, chociażby w projektach strategicznych czy przy wyborze tzw. Mentora czy Coacha dla swoich pracowników (Michał jest certyfikowanym Coachem ICC).

W czym się specjalizuje państwa firma i jakie ma dokonania?
Kilkanaście lat temu zaczynaliśmy od rekrutacji. Później doszły do tego tak zwane outplacementy, czyli programy wsparcia zwalnianych pracowników, którym pomagamy odnaleźć się na rynku pracy, przejść rozmowy kwalifikacyjne oraz umieć zaprezentować swoje mocne strony. Prowadzimy programy mentoringowe, projekty assessment & development center, a także zarządzamy grupami roboczymi, w skład których wchodzą m.in. zarządy firm. Są to projekty, których zadaniem jest wprowadzenie strategicznych zmian w firmach. Jesteśmy dumni z licznych rekomendacji, które przez te lata otrzymaliśmy od naszych klientów, oraz z wyróżnień, takich jak Medal Europejski za najwyższą jakość usług, który otrzymaliśmy od Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej czy Dyplom za wkład wniesiony w rozwój gospodarki rynkowej w Polsce, który otrzymaliśmy od Business Center Club. To pasjonująca praca, która stale daje mi ogromną satysfakcję.

A Fundacja Business Boutique?
To spełnienie mojego kolejnego marzenia. Od dawna zauważałam, że mam wokół siebie wspaniałe kobiety, które odnoszą sukcesy, ale mówią o nich być może nieco za cicho. To właścicielki, menedżerki firm, które mają ciekawe zainteresowania, są otwarte na dzielenie się doświadczeniem i szukają inspiracji w życiu zawodowym i prywatnym. Moim marzeniem było wykorzystanie tego potencjału, zwłaszcza, że ja również mam wiele ciekawych pasji, o których lubię opowiadać i którymi lubię inspirować innych.
Zaczęłam od zorganizowania konferencji pt. „Pozycja kobiety w biznesie”. Spotkanie miało na celu pokazanie kobiety w sześciu wymiarach: Kobieta Lider, Kobieta Menedżer, Kobieta Zwycięzca, Kobieta Wolontariusz, Kobieta Przedsiębiorca i Kobieta w zgodzie ze swoimi wartościami. Moje zaproszenie do grona prelegentek przyjęły charyzmatyczne kobiety: prezeski korporacji, właścicielki firm, dyrektorki działów HR.
Koncepcja spotkania bardzo spodobała się zgromadzonemu audytorium, a po nim dostałam mnóstwo pytań o to, czy będzie jakiś ciąg dalszy. Ponieważ lubię robić rzeczy profesjonalnie, traktować je jako życiową misję, postanowiłam, że odpowiedzią na to będzie założenie fundacji. Fundacja Business Boutique funduje kontakty z ciekawymi ludźmi, nowe inspiracje, możliwości dzielenia się doświadczeniem i profesjonalnymi standardami pracy, zapewnia przestrzeń ekspresji kobietom, ale i mężczyznom (mamy wspaniałych Ambasadorów naszej idei – mężczyzn). To się sprawdziło. 15 lutego obchodzimy trzecie urodziny. Fakt, że Fundacja istnieje i tak pięknie się rozwija daje mi niesamowitą energię do działania we wszystkich sferach życia, inspiruje do bycia jeszcze bardziej kreatywną, wciąż z nowymi pomysłami. Spotkania z różnymi osobami otwierają mnie na nowe doświadczenia z dobrą energią.

Jakie wartości stoją za Business Boutique?
Na pewno poczucie wspólnoty, etyka w biznesie, etyka w życiu, wzajemne wspieranie się oraz promowanie swoich sukcesów. Ale łączy nas jeszcze jedno, a dokładnie: wrażliwość muzyczna. Stworzyłyśmy sekcję muzyczną – Zespół BB Babki, w którym niektóre z nas śpiewają. A w związku z tym, że chcemy być miłe dla ucha słuchaczy, doskonalimy nasze umiejętności, ćwicząc razem na cotygodniowych profesjonalnych zajęciach wokalnych.

Jaki mają panie repertuar?
W tej chwili przede wszystkim swing, który wprawia nas w szampański nastrój.

A jakie dokonania ma Fundacja Business Boutique?
Jestem szczególnie dumna z cyklicznego projektu mentoringowo-szkoleniowego „Kobiety u progu kariery zawodowej”, który realizujemy na Akademii L. Koźmińskiego, oraz z charytatywnego projektu „Piknik Rodzinny”, który był dedykowany Fundacji Ronalda McDonalda. Nasza Fundacja zorganizowała też liczne spotkania na takie tematy, jak: „Menedżer na nowe czasy”, „Przedsiębiorcza Kobieta – przepis na sukces”, „Zasady efektywnej współpracy i komunikacji nowoczesnych korporacji z firmą doradztwa HR”, „Korporacyjne Programy Mentoringowe”, „Jak zwiększyć motywację pracowników”, „Prawda o wystąpieniach publicznych”, „Programy wsparcia menedżerów w okresie zmian w organizacji” czy „Nowości w prawie pracy”.
Na naszych spotkaniach podejmujemy również cyklicznie tematykę profilaktyki zdrowotnej kobiet oraz dzieci. Oprócz tematyki merytorycznej organizujemy także pasjonujące spotkania lifestylowe.

Jakie są perspektywy i plany Fundacji?
W tym roku mamy w planach ciekawe projekty i nową tematykę spotkań. Przykładem niech będą dwa ważne dla nas wydarzenia: kolejna edycja projektu „Kobiety u progu kariery zawodowej”, który odbędzie się tradycyjnie na Akademii L. Koźmińskiego. Będzie jednak zaadresowany do kobiet 40+, które często stoją – jak to określamy – „u progu zmiany w karierze zawodowej”. Najbliższe wydarzenie to nasze trzecie urodziny ‒ odbędą się w Salonie Lexus Warszawa-Wola. Wydarzenie to będzie obfitowało w liczne niespodzianki
oraz występ Zespołu BB Babki.

Kończąc naszą rozmowę chciałabym dowiedzieć się, co panią osobiście inspiruje, gdzie ładuje pani akumulatory do dalszej działalności zawodowej i pozazawodowej?
Tym, co motywuje mnie do działania, są niewątpliwie moje pasje. Jestem pasjonatką muzyki, sztuki i podróży. Muzyki rozumianej szeroko – jako udział w ciekawych wydarzeniach muzyczno-kulturalnych, takich jak wydarzenia w Teatrze Wielkim i Filharmonii Narodowej oraz bardziej konkretnie – jako śpiewanie. Do moich ulubionych wykonawców należą Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Dave Brubeck, The Hot Sardines. Lubię też bardzo muzykę klasyczną. Jestem zdania, że umiejętność słuchania muzyki uwrażliwia, natomiast umiejętność jej śpiewania uskrzydla.
Cieszę się, że moje dzieci i mąż również podzielają te zainteresowania. Mój mąż jest bowiem zapalonym audiofilem, syn gra na pianinie, a córka uczęszcza na zajęcia baletowe.
Do działania napędzają mnie też podróże do słonecznej Italii. Jako nastolatka uczyłam się języka włoskiego w prestiżowym L’Istituto Italiano di Cultura di Varsavia, miałam również częste kontakty z rodowitymi Włochami, kulturą i kuchnią tego kraju. Do dziś darzę sentymentem te czasy, a pobyt we Włoszech latem czy zimą daje mi dużo pozytywnej energii.

A czy jest jakaś sentencja, którą się pani kieruje w życiu?
„Jeśli potrafisz coś wymarzyć, potrafisz to też osiągnąć.” Powiedział to kiedyś Walt Disney i w moim przypadku całkowicie się to sprawdza. |

 

Monika Knap – Prezes Fundacji Business Boutique, Prezes firmy doradztwa personalnego KNAP Consultants. Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. 
Specjalizacja: Zarządzanie potencjałem społecznym. Posiada wieloletnie doświadczenie we współpracy z największymi 
międzynarodowymi korporacjami oraz rekrutacji pracowników na stanowiska top management, specjalistyczne i menedżerskie. Uczestniczy w projektach typu Outplacement oraz Assessment/Development Centre jako trener i asesor. Od 2008 roku jest Certyfikowanym Konsultantem Insights Discovery. Była Ekspertem Business Center Club ds. rynku pracy i polityki zatrudnienia. Od 2010 roku jest Członkiem International Search Partners Association (ISPA).
Od 2014 roku posiada Członkostwo Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania 
Kadrami. Współpracowała z Agatą Młynarską i Agatą Jakóbczak, pisząc cyklicznie artykuły o tematyce 
związanej z zarządzaniem zasobami ludzkimi (w tym kreowaniem wizerunku).