Dzikie koty, rekiny finansjery, Wilk z Wall Street i kobiety, które pokazują pazurki. David Yarrow wie, jak podejść blisko, wycelować obiektyw i nie spłoszyć zwierzyny. Mistrz precyzyjnych kompozycji i wizualnych spektakli. Przez dzikość Namibii, Sudanu, RPA, po zdystansowany chłód Islandii i lodowe połacie Antarktydy. Z międzylądowaniem w USA, na pokładzie prywatnego odrzutowca lub jachtu wielkości podmiejskiego segmentu.
Tekst: Magdalena Maskiewicz
Zdjęcia: David Yarrow / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
Wirtualna Galeria berlińskiej CAMERA WORK prezentuje wystawę New Works, zawierającą około 20 nowych prac Davida Yarrowa, wszystkie stworzone w 2022 roku. Ten twórczy rok w imponujący sposób odzwierciedla skalę możliwości artysty, którą realizuje poprzez fotografię przyrodniczą, portretową i inscenizowaną. W tym roku Yarrow kontynuował rozwój swojego artystycznego języka wizualnego, a jego najnowsze prace charakteryzują się wyjątkowym nastrojem i siłą kompozycyjną. Wystawa jest dostępna na całym świecie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: hdps://camerawork.de/en/virtualgallery/.
Pasja do przedstawiania dostojnego wdzięku świata zwierząt – z którym David Yarrow spotyka się z pokorą – ponownie napędzała artystę w tym roku. Zaowocowało to rewelacyjnymi pracami takimi jak Fully Engaged czy T’challa. Ponadto, inscenizowane prace Yarrowa z serii Storytelling wyznaczyły nowy standard. Dzięki The Residents i The Home of Golf, stworzonym we współpracy z legendą golfa Garym Playerem, Yarrow zrealizował szczegółowe narracje wizualne. Dzięki wybranym aukcjom, imprezom i współpracy z takimi osobistościami jak Cara Delevingne i Cindy Crawford, Yarrow wspierał ważne międzynarodowe organizacje charytatywne. Ponadto, wpływy z jego najnowszej książki fotograficznej Storytelling również zasilają fundacje charytatywne. W Niemczech David Yarrow jest reprezentowany wyłącznie przez galerię CAMERA WORK.
David Yarrow urodził się w Glasgow, w Szkocji w 1966 roku. W młodym wieku zajął się fotografią i już jako 20-latek pracował dla The London Times fotografując finał Pucharu Świata w Piłce Nożnej w Mexico City. To właśnie tam zrobił słynne zdjęcie Diego Maradony trzymającego Puchar Świata, a w konsekwencji został poproszony o relacjonowanie Olimpiady i wielu innych wydarzeń sportowych. Później swoją sławę jako fotograf budował, dokumentując świat przyrody z nowych perspektyw.
Ekscytująca i wciągająca fotografia Davida zdobyła uznanie wśród kolekcjonerów sztuki. Jego duże monochromatyczne obrazy wykonane w Los Angeles są wystawiane w wiodących galeriach i muzeach w całej Europie i Ameryce Północnej. Obecnie jest uznawany za jednego z najlepiej sprzedających się fotografów na świecie, a limitowane edycje jego prac regularnie sprzedawane są w Sotheby’s i innych domach aukcyjnych.
We wrześniu 2019 roku Rizzoli wydało swoją drugą książkę Davida Yarrowa. Była to flagowa książka Rizzoli, a ich jesienny katalog zawierał wizerunek Davida na okładce. Przedmowa książek została napisana przez światową gwiazdę NFL Toma Brady’ego, a posłowie przez amerykańską ikonę kultury Cindy Crawford. Wszystkie tantiemy z tej książki zostaną przekazane na cele charytatywne związane z ochroną przyrody. Trwająca od 2019 roku współpraca Davida i Cindy zebrała ponad 3 miliony dolarów dla organizacji charytatywnej UW Health Kids Cancer Care. Pozycja Davida w branży została nagrodzona szeroką gamą ról doradczych i ambasadorskich. Jest ambasadorem organizacji WildArk i Fundacji Kevina Richardsona. Jako europejski ambasador firmy Nikon, David był integralną częścią najbardziej oczekiwanej premiery aparatu tej firmy w ostatniej dekadzie. W grudniu 2017 roku nakręcił najnowszą kampanię LVMH Don’t Crack Under Pressure z Carą Delevingne. Wiosną 2020 roku David został mianowany globalnym ambasadorem Best Buddies – jednej z najbardziej uznanych amerykańskich organizacji charytatywnych dla dzieci. W tym samym roku został ambasadorem African Community and Conservation Foundation i zaprezentował swoje prace podczas wirtualnej zbiórki pieniędzy Endangered Rangers. W marcu 2022 roku David został ambasadorem Berenberg Bank z siedzibą w Hamburgu.
Od 2019 roku prace Davida zebrały ponad 10 milionów dolarów dla organizacji filantropijnych i konserwatorskich. Podczas Art Miami w grudniu 2019 roku, fotografia Yarrowa The Wolves of Wall Street pobiła nowe rekordy. Jedna odbitka podpisana przez Leonardo DiCaprio i Martina Scorsese, przedstawiająca prawdziwego wilka z Wall Street – Jordana Belforta – sprzedała się za 200 000 dolarów. Dochód trafił do organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną przyrody wspieranych przez DiCaprio.
Na początku 2020 roku David przebywał w Australii, dokumentując niszczące pożary buszu, które pochłonęły dziką przyrodę i dziewicze tereny. Wykorzystując uderzające i przejmujące obrazy skutków pożaru, Yarrow uruchomił kampanię #KoalaComeback, aby wesprzeć wysiłki na rzecz odbudowy w Australii.
W kwietniu 2020 roku, podczas pandemii Covid-19, David dołączył do kampanii Art for Heroes, aby zebrać pieniądze dla NHS. Wydał odbitkę – Our Pride – z której cały dochód został przeznaczony na rzecz HEROES. W listopadzie 2020 roku David Yarrow współpracował z organizacją charytatywną Space for Giants, aby zebrać pieniądze na powstrzymanie nielegalnego handlu dzikimi zwierzętami. Kampania zebrała ponad 300 000 dolarów.
W czerwcu 2022 roku nawiązał współpracę z legendą golfa, Garym Playerem która zaowocowała sesją zdjęciową w St Andrew’s, oddającą hołd 150-letniej historii The Open Championship. Wpływy z sesji zdjęciowej zostały przekazane na rzecz Fundacji Gary’ego i Vivienne Player. Misją fundacji jest pomoc w zapewnieniu dzieciom bezbronnym i zagrożonym wykluczeniem społecznym bezpiecznego i opiekuńczego środowiska, w którym mogą się rozwijać.
David Yarrow, z całym respektem dla jego talentu i mistrzowskiego warsztatu, pozostaje artystą, który wciąż fotografuje sercem. Sercem, w którym mieszka dzikość, filtrowana przez wrażliwość i uważność dla tego, co prawdziwe, pierwotne i zasługujące na troskę. Zbliżenie się do jego fotografii jest czymś na kształt uczestnictwa w monochromatycznym, bezkrwawym safari. Bez hemoglobinowej czerwieni. |