Czy proces twórczy jest „bezpłciowy”? Czy granica między (męską) sztuką a (bardziej kobiecym) rzemiosłem jest rzeczywiście tak ostra, jak przywykliśmy myśleć? Dlaczego historycy sztuki postanowili zignorować dzieła niemal wszystkich kobiet artystek? Whitney Chadwick podejmuje historyczno-artystyczne śledztwo w sprawie kobiet i kobiecości w sztuce. Na sześciuset stronach jednej z przełomowych prac dwudziestowiecznej humanistyki Chadwick zastanawia się nie tylko nad kobietami artystami, ale i nad tym, jak można rozumieć kobiecość, oraz nad mechanizmami władzy i wykluczenia, którymi dysponuje ta jakże niewinna dyscyplina naukowa, jaką nam się jawi historia sztuki. Esejowi towarzyszy bogaty materiał graficzny ‒ ponad trzysta reprodukcji w kolorze i czarno-białych ‒ których zebranie wymagało tytanicznej pracy i zupełnie nowego spojrzenia na wiele dotychczas oczywistych kwestii. Studium Chadwick to obowiązkowy tom dla wszystkich, którzy starają się zrozumieć, skąd dziś tyle hałasu o „gender” i równouprawnienie. |