Stolica przeżyła prawdziwe oblężenie. Po raz pierwszy po II Wojnie Światowej, samochody historyczne przejechały przez Łazienki Królewskie.

 

Zdjęcia: Iza Bartman, Damian Jankowski

 

Tłumy warszawiaków w eleganckich strojach z lat 20. i 30., zgromadziły się wzdłuż Agrykoli, aby cieszyć się widokiem przepięknych zabytkowych aut. Poczuliśmy atmosferę najlepszych przedwojennych lat. Rondo przy Agrykoli było centrum rajdowym. Stąd startowały auta zabytkowe, a wśród nich, m. in.: niepowtarzalne BMW Dixi (1928 r.), Mercedes W21 model 200 Cabrio (1934 r.) oraz Porsche 912 (1962 r.). Przejazd zakończył się konkursem elegancji na najciekawsze auta i najbardziej stylowo ubrane załogi. Partnerem strategicznym VARSOPOLIS i Oficjalnym Chronometrażystą VARSOPOLIS Classic Rally była marka Montblanc, która w tym roku obchodzi 160-lecie manufaktury zegarków Minerva w Villeret. Historia Minervy ściśle związana jest z produkcją czasomierzy dedykowanych wyścigom samochodowym, przypadającą na połowę XX wieku. W Przejeździe Paradowym przez Łazienki Królewskie wziął udział, znany m. in. z filmu Miasto 44 czy serialu Bodo, aktor Antek Królikowski, któremu kibicowała mama, aktorka Małgorzata Ostrowska-Królikowska. W rajdzie VARSOPOLIS Classic Rally wystartował entuzjasta motoryzacji, Janusz Chabior.

Uczestnicy tegorocznego rajdu przejechali fragmentem trasy ostatniego przedwojennego Międzynarodowego Rajdu Automobilowego AP w 1938 r., ulicami: Agrykolą, Myśliwiecką, Piękną (dawniej Piusa XI), Alejami Ujazdowskimi i ponownie Agrykolą. Dzień wcześniej, w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, odbył się wieczór inauguracyjny VARSOPOLIS. Galę swoimi występami uświetnili aktorka Olga Bończyk oraz pianista Aleksander Dębicz, a na widowni zasiedli m. in. Grażyna Torbicka oraz Rafał Królikowski. VARSOPOLIS to połączenie najpiękniejszych polskich tradycji związanych z wyścigami samochodowymi w okresie międzywojennym z pasją kolekcjonerów samochodów historycznych. W tym roku przypada 90. rocznica pierwszego startu Polaków, Jana Rippera i Michała Harkawego, w Rajdzie Monte Carlo. Przedwojenna Warszawa nie różniła się znacznie od stolic europejskich, Londynu czy Paryża. Była ważnym miejscem spotkań elit rządowych, ludzi kultury, a także motoryzacji. Gdyby nie wybuch II wojny światowej, Polska dysponowałaby w 1945 roku kilkusettysięcznym parkiem samochodowym. Obecnie branża motoryzacyjna w Polsce jest drugą największą gałęzią przemysłu i dzięki nowym inwestycjom ma szansę wesprzeć wzrost polskiej gospodarki w kolejnych latach.
Organizatorzy mają nadzieję, że cykliczne spotkania VARSOPOLIS, będą przypominać o sukcesach polskiego przemysłu motoryzacyjnego, a tradycja polskich rajdów i wyścigów ulicznych lat 30. XX wieku powróci do stolicy. Obok Partnera Strategicznego – marki Montblanc – inicjatywie zaufali: Agencja Rozwoju Przemysłu, Orlen Paliwa, Steinway & Sons, Audi oraz Porsche Inter Auto. Komandorem rajdu VARSOPOLIS był Piotr Piasecki, a jego agencja BKeV, Organizatorem Głównym wydarzenia. |